Golden Triangle Tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marit Looijer - WaarBenJij.nu Golden Triangle Tour - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marit Looijer - WaarBenJij.nu

Golden Triangle Tour

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Marit

28 Juli 2009 | Thailand, Chiang Mai

Na de jungletocht en rustdag die we genomen hadden met een goed thaise massage zijn we nu voor drie dagen een sight-seeingtour wezen maken naar de Golden Triangle : het drielandenpunt Thailand, Laos en Birma. Voor jaren terug zeer berucht om de vele opiumvelden die hier aanwezig waren. Door diverse overheidsprojecten is dit nu helemaal teruggedrongen en vervangen door agrarische projecten ter ondersteuning en inkomstenderving van de locale bevolking.

Onze gids Pat – in het begin een beetje zenuwachtig – en driver “ Sjoof” begeleidde ons deze dagen langs vele bezienswaardigheden. De eerste dag kwamen we langs warmwaterbronnen (eitje gekookt) , wederom rijstvelden waar we nu zelf de modder zijn ingestapt om zelf de rijstplanten in de grond te steken. Wat een wasbeurt gaf dat achteraf !. Ook nu bezochte we weer een temple maar nu een zeer bijzondere de zogenaamde White temple , een moderne temple die nog steeds in aanbouw is.
Daarna door naar het doel van deze dag het drielandenpunt alwaar we na een totale tocht van 250 km arriveerde. Na een lunch aldaar en een bezoek aan het opium-museum zijn we een rondvaart gaan maken op de Mekong-rivier met een kort bezoek aan een locale markt in Laos. Moe maar voldaan hebben we deze dag beeindigt in de grensplaats Mae Sae , waar we de avondmarkt hebben bezocht.

De volgende dag zijn we na de lunch op een locale markt genuttigd te hebben (gekookte rijst of noodle soep op de nuchtere maag zijn wij niet gewend) met veel militair vertoon de grens naar Birma (Myamar) overgestoken, alwaar we een korte rondleiding kregen langs tempels, dorpje en markt. Duidelijk werd dat hier toch wel iets andere normen en waarden zijn dan in Thailand . Kaartspellen met afbeeldingen van Sadam Hoessein worden hier volop aangeboden. De tocht naar Doi Tung (koffieplantages) was zeer indrukwekkend, op deze berg bezochten we ook een botanische tuin met zeer mooie bloemen. Via een berg vol theeplantages waarvan we er ook eentje bezocht hebben belandde we in een Chinese nederzetting voor de lunch.
De reis vervolgend verraste onze begeleiders ons nog met een bezoek aan een sinaasappelboerderij (320 hectare) , jammer genoeg zitten we nu in het verkeerde seizoen dus waren er niet zo veel sinaasappels te zien, maar hebben we er toch een paar kunnen plukken en opeten. Heerlijk !!!! De dag beeindigde we in Thaton waar we nog de lokale tempel / chedi bezocht hebben en naar de zonsondergang gekeken.

Tussen alle bezichtigingen door heeft onze gids Noud nog tot tien leren tellen, Marit heeft een olifantenlied in het thais geleerd en Gerry heeft een kookcursus gehad.

Dag 3 begon met een bezoek aan een rijstfabriek, een farm met lente-uitjes – monkey Noud klom hier in een palmboom – en een rondgang door een locale druipsteengrot.
De laatste activiteit was lunchen op (drijvend restaurant) en zwemmen in het stuwmeer waar we enkele dagen geleden tijdens de fietstocht langsgekomen waren.

Moe , maar voldaan en met een hoofd vol impressies namen we afscheid van onze fantastische gids en driver. Twee mensen die ons drie leuke dagen hadden bezorgd met van weerszijde tranen op de wangen. Dit laatste was trouwens tijdens het eten, want soms werd het eten iets te spicy (pittig) opgediend of werd er door ons teveel chilipoeder toegevoegd.

Vandaag vliegen we naar Laos waar we een 8-daags verblijf hebben met drie stops. De eerste in Luang Prabang, daarna in het bergdorp Vang Vieng en als laatst de hoofdstap Vientiane. Degene die mee willen kijken kunnen via google en you-tube wel het een en ander vinden. Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd naar de werkelijkheid die we aldaar gaan zien.

Degene die meelezen met ons , bedankt voor jullie reacties ook wij genieten daarvan, jarige in deze tijd PROFICIAT (met name Christa Siebers want die wordt 50) en verder iedereen een prettige vakantie van ons vanuit Azie

Gr , de Looijerkes