Luèng Prebèng - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marit Looijer - WaarBenJij.nu Luèng Prebèng - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marit Looijer - WaarBenJij.nu

Luèng Prebèng

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

30 Juli 2009 | Laos, Luang Prabang

En daar zijn we dan... LAOS! Inmiddels alweer 200 foto's verder, zijn we toegekomen aan onze laatste avond in de stad die door de Britten heel smerig uitgesproken word als 'Lueng Prebeng'. (Probeer je er iets bij voor te stellen )

Wat een andere wereld is het hier! Ten opzichte van Thailand lijk je zo'n 30 jaar terug in de tijd te zijn gegaan. Weet niet precies hoe ik 't uit moet leggen, maar je voelt het aan alles: de manier waarop je fiets (ja, fiets!) over de weg hoebelt, dat mensen niet blijven aandringen als je niks koopt en de kleinschaligheid van alles in deze stad, die in verhouding zou moeten staan tot ons Utrecht.
Verder ook veel Franse invloeden; baguettes (met Nutella!), borden in die taal en de oudere generatie die vloeiend Frans spreekt.

Zoals ik al een beetje heb laten doorschemeren, hebben we gisteren gefietst. Zonder route of plan zijn we vertrokken en hebben we de hele stad gezien. Heuvel op, heuvel af. Langs de Mekong, een aantal tempels en over een voor Westerse begrippen gammele brug.
's Avonds zijn we naar het Nationaal Museum gegaan, voor een dansvoorsteling. Totaal anders dan we thuis gewend zijn! We zijn er nog steeds niet achter of muziek en bewegingen nu gelijk zouden moeten gaan, of dat het niks met elkaar te maken heeft..
De avondmarkt hier is ook erg leuk. Natuurlijk verkoopt men veel dezelfde spullen, maar het is meer handwerk en minder rommel dan in Chiang Mai.

Vanochtend zijn we om vijf uur (!) opgestaan, om het ochtendritueel van de monniken hier te zien. Elke ochtend lopen ze een bepaalde route door de stad, waar gelovigen (en toeristen) hen eten aanbieden. Dit is de enige maaltijd die ze op een dag krijgen.
Daarna weer terug naar bed, om vervolgens lekker rustig aan te douchen en ontbijten.
's Middags hebben we de boot gepakt richting de Tam Thing Grotten, waar de lokale bevolking in het verloop van tijd enorm veel buddha-beeldjes naartoe had gebracht. Erg mooi om te zien. Net als de tocht er naar toe! Anderhalf uur met enorm veel natuurschoon om je heen; bergen, met ons bootje op deze brede rivier en de tropische vegetatie. We proberen er niet aan te wennen, want dat gaat te snel hier!
Daarna lekker geluncht (pineapple milkshake!) in ons, soort van, stamcafe.

Morgenvroeg vertrekken we per grote touringcar naar Vang Vieng, een backpackersoord hier zo'n 7 uur rijden vandaan. Kom maar op!

De dagen beginnen inmiddels af te tellen, helaas.. Wij gaan er nog maar ten volste van genieten.

Tot snel!

Groetjes, de Looijerkes