Wat een tocht..!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Marit Looijer - WaarBenJij.nu Wat een tocht..!! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Marit Looijer - WaarBenJij.nu

Wat een tocht..!!

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Marit

02 Augustus 2009 | Laos, Vangviang

Na een goede nachtrust zijn we de volgende dag uitgecheckt en met de minibus naar het busstation gebracht waar we zitting namen in een VIP-bus (klinkt beter dan het was, voor onze begrippen een klote bus. Met een bustrip van 7,5 uur voor de boeg zakte we in onze stoelen. De reis ging door de bergen, alwaar de bus omhoog kroop , en wel 10.000 bochten maakte , met een gemiddelde snelheid van 30 km per uur wordt dan echt niet wagenziek (voordeeltje), pas na 4,5 uur was de eerste sanitaire stop , na 5 uur een reparatiestop (iets kapot aan de motor) en na 5,5 uur kregen we pas de lunch die included was. De honger maakte ook weer van deze "prak" een delicious lunch. Na nogmaals twee uur reizen en tussen koeien door laveren , armoedige huisjes bekijken maar vooral GENIETEN van het MOOIE UITZICHT kwamen we moe maar zeker voldaan aan in Vang Vieng. Een vreselijk dorp met alleen maar restaurantjes , waar dronken backpackers liggen te lounchen en op TV de serie Friends aan het kijken zijn. In deze mistroostige omgeving maakte we ook onze tweede regendag mee, wat de omgeving alleen nog maar drekkiger maakte.

De volgende dag scheen de zon weer volop en zijn we gaan kayaken, onderweg hebben we ook aangemeerd bij een van de barretjes alwaar we na het bestellen van een drankje, een blauwe pinknagel kregen gelakt , welke als toegangsbewijs diende voor de glijbaan en swingtouwen waarmee je mooie duiken in de rivier mocht maken. De jongens genoten volop, en zelfs Marit overwon haar angst en trok de stoute schoenen aan. Het resultaat was iets minder spectaculair, maar toch bravo, want eerder liet ze de "flight of the gibbon" nog aan zich voorbij gaan.
De rest van de dag hebben ook wij lekker gelouncht, en uitgerust, en genoten van het prachtige uitzicht bij ons hotel (een echte tegenpool tov het dorp zelf).

Vandaag wederom hetzelfde ritueel als twee dagen geleden, echter nu was de bustrip maar 3,5 uur naar de hoofdstad Vientiane (ligt op de grens met Thailand), maar toch ook nu gaat dat wederom niet in de bezwete kleren zitten.
Na een quick lunch (lekkere fruitsalade met yoghurt en muesli....Heerlijk) gaan we nu Vientiane verkennen, waarna we as dinsdag 4 augustus de eerste weg terug inzetten, namelijk dan gaan we met de nachttrein weer terug naar Bangkok (Thailand).

Nog een weekje , en we zijn weer thuis , dan mogen jullie de reeds meer dan duizend foto's en 4 uur videofilm komen bekijken.

Gr, de looijerkes vanuit Laos